DARYA´S B-PENTUE
VALKOINEN KÄPIÖSNAUTSERI

TÄSTÄ PÄÄSET
PENNUT 2&3 VIIKKOA -sivulle



PENTUJEN SYNTYMÄ
JA OTOKSIA ENSIMMÄISESTÄ VIIKOSTA

 
Layla 61 vrk menossa (ensimmäisestä astutuksesta)...



************

Layla 62 vrk ja ähinä ja puhina on jo kova.
Pieniä potkujakin on havaittavissa ja tunnettavissa!







************

65 vrk ekasta astumisesta, vielä ei ole hätä puserossa. Lymmel astui Laylan
 useampana päivänä, joten tarkkaa hedelmöittymisehetkeä ei voi millään sanoa.

Laylan "massu" on jo aikamoinen ja yritän äiti-koiralle korvaan kuiskia että olo helpottuisi kovasti,
 kun puskisit ne pienokaiset pihalle! Kukaan ei malta enää odottaa ;))

Stetoskoopilla kuulostelin massun läpi pienen pieniä sydämen ääniä....
Aikamoisia potkuja ja liikehdintää siellä on. Ei kyllä ole Laylan olo sisäpuolella kovinkaan tyyntä,
 vaikka emo itse on rauhallistakin rauhallisempi.

Ja odotus jatkuu.....





************

67 vrk menossa... ja maha vain kasvaa
Me vahditaaan ja odotetaan, mutta mitään ei vaan vieläkään tapahdu!







NYT SYNNYTÄÄN!

Layla j a lapset 1vrk

Ensimmäinen Darya´s kääpiösnautseri pentue syntyi vihdoin 3.11.2008.
Layla teki kaiken toisin kuin aiemmin, tosin juoksun alkukin oli hiukan epämääräinen.
Molemmat edelliset pentueet Layla on synnyttänyt 64 vrk:tta ensimmäisestä astumisesta ja synnytys on alkanut päiväsaikaan ja nyt sitten...

Olin varannut lomaa töistä niin että olen kotosalla hiukan ennen ja reilusti jälkeen tämän odotetun syntymäajan 28.10 ja sitten odotettiin ja odotettiin. Päivät venyivät jo 68 vrk:teen joten sovimme eläinlääkärin kanssa, että jos ei kohta ala tapahtumaan niin pennut syntyisivät vastaanotolla. 68 vrk:tena illalla lämmöt laskivat selkeästi, mutta mitään muuta ei tapahtunut. Sitten koitti jo 69vrk lämmöt laskivat vielä lisää ja vähitellen Layla alkoi myös petailemaan, joten päätimme antaa Laylalle aikaa vielä yön yli. Iltakävelyn jälkeen sitten alkoi ensin läähättäminen ja sitten näkyvät poltot. Ja nyt odotettiin seuraavaa vaihetta jo suurella innostuksella... Ja minuutit kuluivat ja sitten kuluivat tunnit... Kun kaksi tuntia oli ylittynyt polttojen alusta ja vaikka kello oli jo seuraavan vuorokauden puolella sovimme eläinlääkärimme kanssa, että valmistaudumme vastaanotolle lähtemiseen.                                                                








Ensimmäinen
pussi oli tullut näkyviin jo reilu tunti sitten ja puolisen tuntia sitten näkyviin ilmestyi myös osa toista pussia(?) käytin Laylan vielä kerran ulkoilemassa ja "juoksemassa rappusia" ja pakkasin tarvittavat tavarat mukaan ja sitten menin hakemaan Laylaa ja mitä näinkään ;) Ensimmäinen pentu oli syntymässä -YES!! Ei sittenkään tarvinnut turvautua kirurgisiin toimenpiteisiin. SUURI KIITOS HANNALLE, joka on aina ja mihin aikaan vain käytettävissä. OLET KORVAAMATON!!!


Kaikki meni ensimmäisen pennun syntymän kanssa hyvin ja pentu oli elinvoimainen pieni poika (160g), seuraava pentu tuli melkein heti perään ja maailmaan tupsahti pieni tyttö (170g)! Olivat yrittämässä molemmat yhtä aikaa maailmaan! Keskinäistä kilpailua havaittavissa ;) Sitten Layla lepäili hetken ja keskittyi kahden ensimmäisen hoivaamiseen. Ajattelin, että jos nämä kaikki ovat näin pieniä, niin niitä on tuolla vielä aika monta.. Reilu tunti kului ja seuraava alkoi ilmoitella tulostaan. Tämän pennun työntämiseen maailmaan tarvittiin sitten jo hiukan enemmän energiaa.
 



Kun päälaki ilmestyi niin totesin, että jaaha hiukan isompi pentu on tulossa. Tämäkin pentu syntyi vielä vähäisellä avustuksella -minulta- toinen tyttö (240g) -Hienoa!! Tekemäni tilaus oli edelleen toimituksessa aivan täsmällisesti! Sitten oli jälleen ansaitun levon aika.







 
Aikaa vierähti vielä hiukan enemmän kuin kolmatta pentua odotellessa, mutta vihdoin poltot alkoivat ja ne jatkuivat ja jatkuivat. Kun mitään ei alkanut kuulua, kokeilin varovasti että mitäs sieltä onkaan tulossa ja totesin että aikas iso pää.. No niin kävimme useampaan kertaan pienellä lenkillä pihalla ja "juoksimme" rappusia ylös. Pentu oli aika kaun tulosillaan, mutta mutta.... Sitten huomasin, että nyt on mennyt pussi rikki ja herätin nopeasti auttamassa olleen siskoni (Kiitos Virvallekin avusta!) pitämään Laylasta kiinni, että saan pennun ulos. Varovasti sitten polttojen tahdissa vetämällä (jonnin verran voimaa kyllä tarvittiin -onneksi Laylalta ei revennyt mitään) saimme pennun aika nopeasti ulos, tyttö olikin aika iso jötkäle (250g).

Kohdun vielä supistellessa tuntui että siellä voisi vielä yksi pentu olla (tai olikohan se jälleen kerran se perna ja kasvattajan toive..) . Annoin Laylan levätä muutaman tunnin rauhassa pentujen kanssa ja laitoin työkaverilleni viestiä, että nyt ollaan sitten vihdoin synnytetty ja jos vain sopii niin tulisin tänään hieman myöhemmin töihin, varmistan ensin että synnytys on ohi ja emolla ja pennuilla kaikki hyvin.. Loma kun oli loppu ;(  Parin tunnin kuluttua sitten kohtu tuntui ihan oikeasti tyhjältä, pentueemme oli täydellinen 1 uros ja 3 narttua.
 
Kaikki päällisin puolin kunnossa. Hieno tunne ;))




Muun lauman aamulenkitys ja kätilön pesu ja eikun töihin. Kiitos siskolleni uudemman kerran, kun jäi huolehtimaan pennuista, olette äidin kanssa korvaamattomia tässä alussa, kun oma lomani on jo käytetty..

Ensimmäisen päivän aterioijat  :))







DARYA´S B-PENTUE 1 VRK:N IKÄISENÄ




DARYA´S BLAZING BERNARD
UROS SYNTYMÄPAINO 160g
s. klo 02.17

kuvissa ikää 1vrk



 


DARYA´S BLAZING B..
NARTTU SYNTYMÄPAINO 170g
 s. klo 02.36

kuvissa ikää 1vrk



 

DARYA´S BLAZING B..
NARTTU SYNTYMÄPAINO 240g
s.klo 04.02

kuvissa ikää 1vrk




DARYA´S BLAZING B..
NARTTU SYNTYMÄPAINO 250g
s. klo 05.35

kuvissa ikää 1vrk





Tyttöjen nimet tulevat olemaan BEAUTY, BIANCA ja BRIELLA.











VIIKON VANHOINA




DARYA´S BLAZING BERNARD
UROS SYNTYMÄPAINO 160g
viikon iässä 230g

kuvissa ikää 7vrk



    


DARYA´S BLAZING B..
NARTTU SYNTYMÄPAINO 170g
viikon iässä 340g

kuvissa ikää 7vrk



    


DARYA´S BLAZING B..
NARTTU SYNTYMÄPAINO 240g
viikon iässä 480g

kuvissa ikää 7vrk




DARYA´S BLAZING B..
NARTTU SYNTYMÄPAINO 250g
viikon iässä 460g
(nauha aiemmin oranssi,
väri oli kaupasta loppu...)


kuvissa ikää 7vrk

  



























































Aina ei kaikki suju onnellisten tähtien alla... Pieni-Benkku poikamme  ei millään pysy siskojensa painonnousun tahdissa ;(
Benkun painonnousu on niin hidasta (10g päivä), että kaikki ei taida  olla aivan kohdillaan. Pientä poikaa on yritetty emonmaidonvastikkeen ja puppyboosterin avulla vahvistaa,mutta toivottavaa vaikutusta ei ole ollut nähtävissä.Nyt poitsu juo reippaasti jo itsekin ja vielä ihan mukavan suuruisia millilitroja tuttipullosta, mutta paino ei vain nouse... Ja tissilläkin viihdytään, ei tietenkään yhtä energisesti kuin siskonsa.
Surullista.






Onneksi kuitenkin muut pennut ovat koko ajan
voineet hyvin ja painot ovat nousseet tasaiseen tahtiin -kiitos siitä!
Benkku avasi ensimmäisenä silmänsä
7vrk:n ikäisenä ja tytöt yksitellen perästä ensin oranssi 9vrk, pinkki 10vrk ja sitten keltainen10vrk.
Haukottelemista alkoi esiintyä viikon iässä.10 vrk
ikäisenä  keltainen tyttö alkoi maiskuttelemaan ja
11 vrk iässä muutkin tytöt jo haukottelevat
voimakkaasti ja maiskuttelevat ja maistelevat
"ilmaa". Pienen pientä leikkimisen alkua havaittavissa asennonvaihteluiden ja kellistelyiden myötä.

Viikon iässä kaikki pennut nostivat jo reippaasti etuosansa
liikkuessaan kokonaan ilmaan
 ja etenemisvauhti on jo aikamoista.
Eiköhän sitä kohtapuoliin jo yritetä nousta takajaloilleenkin.
Punnitseminen ei ole enää kovin helppoa, kun pienokaiset
 ponnistelevat pois vaa´asta.
Suuhun voisi yrittää saada jo hiukan paidankaulustakin ja
 syliin yritetään jo kovalla tohinalla kiivetä!
Ja vierailijoitakin jo otetaan vähitellen vastaan, Layla on
hyvin luottavainen oman lauman suhteen,
tosin pieniä hetkiä vain. Täytyyhän muiden uteliaisuutta
hiukan pienentää...






PENNUT 11 VRK

Serenaadia tarjolla (tosin vielä ilman ääntä ;))


Layla sallii jo isukinkin tulla pentukylään..


Qissa-pentunen (n.4kk) ensimmäistä kertaa tutustumassa pieniin.


ÖITÄ



tassu  tassu  tassu  tassu  tassu  tassu  tassu